El Model de les intel·ligències
múltiples, va ser proposat el 1983 per Howard
Gardner, psicòleg i professor nord-americà de la Universitat Harvard, que
va donar a conèixer al món els resultats del seu estudi. En aquest ell
especificava que totes les persones tenien set tipus d’intel·ligència, que, si bé poden estar relacionats,
determinen el comportament, la manera d’aprendre, captar, comprendre, entre
altres, el món que els envolta. Era una crítica a la noció de que només
existeix una intel·ligència única, que pot ser mesurada amb diferents
instruments estàndards de psicometria (tests de Quocient intel·lectual).
Un temps després, el 1997, es va afegir la
intel·ligència naturalista de manera que es compta amb vuit intel·ligències. La
disciplina que més s'ha beneficiat d'aquesta teoria és l'educació, ja que
n'amplia el concepte i reconeix el que ja se sabia intuïtivament, que ser
brillant acadèmicament no ho és tot.
Les vuit intel·ligències:
Les vuit intel·ligències:
Intel·ligència musical: cal per aprendre
idiomes i permet desenvolupar-se adequadament a cantats, compositors i músics
Intel·ligència lingüística: la que tenen
els escriptors, els poetes, els bons redactors. Utilitza ambdós hemisferis
Intel·ligència lògica-matemàtica:
utilitzada per resoldre problemes de lògica i matemàtiques. És la
intel·ligència que tenen els científics. Es correspon amb el mode de pensament
de l'hemisferi lògic i amb el que la cultura occidental ha considerat com
l'única intel·ligència
Intel·ligència espacial: consisteix a
formar un model mental del món en tres dimensions; és la intel·ligència que
tenen els mariners, els pilots, enginyers, cirurgians, escultors, arquitectes,
decoradors i dissenyadors
Intel·ligència corporal-cinestèsica:
capacitat d'utilitzar el propi cos per realitzar activitats o resoldre
problemes. És la intel·ligència dels esportistes, artesans, cirurgians i
ballarins
Intel·ligència interpersonal: és la
intel·ligència que té a veure amb la capacitat d'entendre altres persones i
treballar amb elles; se la sol trobar en polítics, professors, psicòlegs i
administradors
Intel·ligència intrapersonal: permet
entendre's a un mateix i als altres; se la sol trobar en els bons venedors,
polítics, professors o terapeutes
Intel·ligència naturalista: utilitzada
quan s'observa i s'estudia la naturalesa, amb el motiu de saber organitzar,
classificar i ordenar. És la que demostren els biòlegs o els herbolaris
Defineix la intel·ligència com una capacitat,
i per tant, una destresa que es pot desenvolupar. Hi ha una component genètica
però les potencialitats es desenvoluparan més o menys, depenent de l'ambient,
les experiències viscudes, l'educació, la motivació...
Així com hi ha molts tipus de problemes també hi ha molts tipus d'intel·ligència.
Així com hi ha molts tipus de problemes també hi ha molts tipus d'intel·ligència.
Segons aquesta teoria, tots els éssers humans,
posseeixen les vuit intel·ligències en major o menor mesura. Totes són
igualment importants i necessàries. Un enginyer necessita la intel·ligència
espacial ben desenvolupada però també necessita les altres, la
lògico-matemàtica per poder realitzar càlculs d'estructures, la intel·ligència
interpersonal per poder presentar els seus projectes, la corporal-cinestèsica
per poder conduir el cotxe fins a casa, etc.
El problema seria per Gardner, que el sistema
escolar vigent no les tracta per igual sinó que prioritza la intel·ligència
lògico-matemàtica i la lingüística. A més es qüestiona si una educació així és
la més adequada per preparar els alumnes per viure en un món cada cop més
complex.
No hi ha dubte que és un concepte molt
interessant. Tots som diferents i cadascú de nosaltres posseeix una o vàries
habilitats/intel·ligències específiques molt més desenvolupades que no pas les
altres i el fet de poder-les potenciar ens permetrà obtenir uns aprenentatges
molt més específics i desenvolupats sobre alguns aspectes en concret.
Quan els nens i les nenes comencen a anar a l'escola, probablement ja tenen
establertes unes maneres d'aprenentatge més relacionades amb unes
intel·ligències que amb altres.
H. Gardner ens diu que els nens i les nenes tenen unes “inclinacions” en unes intel·ligències específiques des de ben petits. Però, és cert, que cada nen i nena té les vuit intel·ligències i les pot desenvolupar totes fins a assolir un bon nivell de competència. Ha definit i validat cadascuna d’aquestes intel·ligències mitjançant proves o diferents procediments. I ens diu que l’ensenyament tradicional es centra sobre tot en ensenyar la intel·ligència lingüística i la matemàtica, però com que la intel·ligència és multidimensional, s’ha d’ampliar el camp amb la finalitat d’incloure les habilitats, hàbits, actituds i estratègies de les altres intel·ligències.
H. Gardner ens diu que els nens i les nenes tenen unes “inclinacions” en unes intel·ligències específiques des de ben petits. Però, és cert, que cada nen i nena té les vuit intel·ligències i les pot desenvolupar totes fins a assolir un bon nivell de competència. Ha definit i validat cadascuna d’aquestes intel·ligències mitjançant proves o diferents procediments. I ens diu que l’ensenyament tradicional es centra sobre tot en ensenyar la intel·ligència lingüística i la matemàtica, però com que la intel·ligència és multidimensional, s’ha d’ampliar el camp amb la finalitat d’incloure les habilitats, hàbits, actituds i estratègies de les altres intel·ligències.
Utilitzant a l'ensenyament aquesta metodologia de les IM podrem destacar
els punts forts dels nostres alumnes, ja que aquest ens atenuaran els buits o
les mancances; ajudaran als alumnes a aprendre i desenvolupar-se mitjançant les
interaccions amb les activitats i amb casos del dia a dia; afavoriran les
relacions amb els seus iguals; utilitzaran materials, estratègies i activitats
que serveixin per a tots els nostres alumnes; fer més protagonistes als alumnes
en el procés d’ensenyament-aprenentatge; fent que provoqui una part més activa
en l’avaluació, considerant l’avaluació i l’aprenentatge com un procés
unificat, amb la finalitat d’afavorir el desenvolupament de les habilitats del
pensament i la seva aplicació al currículum i a la vida real dels nostres
alumnes. (Armstrong T.; 200)
COM CAL TREBALLAR-LES A L'AULA DONCS?
LÒGICO-MATEMÀTICA
Sensibilitat als patrons lògics o numèric. Capacitat per a mantenir llargues cadenes de raonament.
Raonant
Calcular, utilitzar el raonament, preguntar, resoldre enigmes lògics, experimentar, etc.
Càlculs mentals, jocs amb números, problemes d’ingeni, resolució de problemes, etc.
Jocs matemàtics, materials manipulables, calculadores, etc.
MUSICAL
Capacita de produir i apreciar ritmes, tons i timbres; valoració de les formes d’expressió musical.
Mitjançant ritmes i melodies
Expressar-se amb ritmes i melodies, cantar, xiular, entonar melodies, portar el ritme amb els peus o les mans, escoltar, etc.
Assistir a concerts, Tocar instruments musicals, cantar acompanyats, escoltar música, etc.
Instruments musicals, cintes de música, CD, gravadores, etc.
CINÈTICO-CORPORAL
Capacitat de controlar els moviments corporals i de manipular objectes amb habilitat.
Mitjançant sensacions somàtiques.
Utilitzar les sensacions corporals, córrer, ballar, saltar, tocar, gesticular, construir, etc.
Jocs de rol, esports i jocs físics, experiències tàctils, manuals, teatre dansa, moviment, exercicis de relaxació, etc.
Equipament esportiu, materials i experiències tàctils, estris per a construir, argila, fang, etc.
LINGÜÍSTICA
Capacitat de processar amb rapidesa missatges lingüístics, ordenar paraules i donar sentit esplèndid als missatges.
En paraules.
Llegir, escriure, explicar històries, els jocs de paraules
Pensar amb paraules, etc.
Jocs de paraules, narració de contes, lectures orals, fer diàlegs escriure diaris, escriure històries, fer debats, etc.
Llibres, màquines d’escriure, ordinadors, gravadores, etc.
VISUAL-ESPACIAL
Capacitat de percebre amb precisió el món visual-espacial i d’introduir canvis en les percepcions inicials.
En imatges.
Pensar en imatges, dibuixar, dissenyar, visualitzar, guixar, etc
Vídeo, activitats artístiques, jocs d’imaginació, pel·lícules, diapositives, il·lustracions, etc.
Materials d’art, gràfics, mapes, càmeres fotogràfiques, biblioteca d’imatges, vídeo, diapositives, etc.
NATURALISTA
Atracció i sensibilitat pel món natural. Capacitat d’identificació del llenguatge natural. Capacitat per a descriure les relacions entre les diferents espècies.
Mitjançant la natura i les formes naturals.
Utilitzar el raonament inductiu-deductiu per a experimentar, manipular, investigar, jugar amb mascotes, la jardineria, criar animals, cuidar plantes, etc.
Experiments i anàlisi d’investigacions, tasques que exigeixin observar, tenir accés a la natura, oportunitats per a relacionar-se amb els animals, etc.
Instruments per a investigar ( lupa, microscopi, binocles, etc)objectes del món natural per a observar i analitzar, etc
INTRAPERSONAL
Capacitat d’autoestima i automotivació. Accés a la pròpia vida interior i capacitat de distingir les emocions; consciència dels punts forts i dèbils propis.
L’autorreflexió, fixar-se unes fites, meditar, somniar, planificar, etc.
Instrucció individualitzada, aprenentatge metacognitiu, activitats d’autoestima, projectes propis, decisions, etc.
Redacció de diaris i projectes individuals, llocs secrets, soledat, etc.
INTERPERSONAL
Capacitat de percebre i comprendre a les altres persones. Discernir i respondre adequadament als estats d’ànim, els temperaments, les motivacions i els desitjos dels demés.
Transmeten idees a altres persones.
Intercanviar idees amb els altres, dirigir, organitzar, relacionar-se, liderar, manipular, mediar, assistir a festes, etc.
Aprenentatge cooperatiu, tutoria d’iguals, participació en activitats de la comunitat, etc.
Jocs de taula, materials i vestuari pel teatre i la dramatització, jocs en grup, clubs, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada