divendres, 3 de febrer del 2012

Reparar l'escriptura: deu consells per millorar la correcció

1. Corregir només el que l’alumne pugui aprendre. No val la pena dedicar temps a corregir aspectes o faltes per a les quals l’alumne no està preparat.
 
2. Corregeix quan l’alumne tingui fresc el que ha escrit; és a dir, en el moment en què ho escriu o poc després. No deixis passar gaire temps entre la redacció i la correcció.
 
3. Si és possible, corregeix les versions prèvies al text, els esborranys, els esquemes, etc. Recorda que és molt més efectiu que corregir-ne la versió final.
 
4. No facis tota la feina de correcció. Deixa alguna cosa per als teus alumnes. Marca les incorreccions del text i demana’ls que en busquin ells mateixos la solució correcta.
 
5. Dóna instruccions concretes i pràctiques i oblida els comentaris vagues i general. Per exemple: “reescriu el text, fixa’t en aquest punt, amplia el 3r paràgraf, escriu frases més curtes, afegeix més punts o comes al 2n paràgraf...”. Escriu o digues coses que l’alumne pugui entendre.
 
6. Deixa temps a classe perquè el alumnes puguin llegir i comentar les teves correccions. Assegura’t que les llegeixen i que les aprofiten.
 
7. Si pots, parla individualment amb cada alumne. Corregeix-ne oralment els treballs escrits. És més econòmic, pràctic i segur.
 
8. Dóna instruccions perquè els alumnes puguin autocorregir-se, ensenya’ls a consultar diccionaris i gramàtiques, dóna’ls pistes sobre la mena d’errors que han comès, estimula’ls perquè revisin
l’escrit...
 
9. No tinguis pressa per corregir-ho tot. Pren-te temps per corregir acuradament cada escrit. Assegura la qualitat de la correcció, tot i que la quantitat se’n ressenti.
 
10. Fes servir la correcció com un recurs didàctic i no com una obligació. Utilitza tècniques de correcció variades. Adapta-les a les característiques de cada alumne.


Aquestes orientacions estan recullides del llibre "Reparar l'esciptura: didàctica de la correcció de l'escrit" de Daniel Cassany -Col·lecció: Materials per a l’innovació educativa, 140. Ed. Graó i ICE de la UB. Barcelona 2004 (2ª edició)-. Text íntegre aquí.


D'altra banda també he trobat "Ortografia. Com activar la memòria visual",  de l'ARC que està molt i molt bé. Us deixo aquest altre enllaç aquí.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada